15 April 2012

AKU TERKILAN!



Salam.. balik2 final exm, terus tgk video ni. serius malu. beberapa soalan yg ak trtanya :

1- Adakah ini perjuangan MEMANSUHKAN PTPTN dengan slogan2 memaki mencaci??
2- Adakah Agama kita membenarkan UPACARA tersebut? di mulai dengan cara Agama lain, diakhiri dengan Takbir!!!
3- Kalau hari Ibu HARAM dek kerana sejarahnya, apakah upacara ini dibolehkan??
4- Adakah PTPTN itu WAJIB? atau pinjaman kpd siapa yg mahu sahaja??
5- Adakah pelajar2 yg dpt 9E dalam SPM sudah xperlu risau kerana PTPTN akan FREE??
6- Adakah ini pelapis dan pejuang bangsa dan agama??

fikir2kan.

Sukai lah saudara kamu itu sepertimana kamu menyukai dirimu sendiri
Andai tidak mampu, sukai lah mereka seperti seorang sahabat
Andai tidak mampu, sukai lah mereka seperti seorang rakan
Andai tidak mampu menyukai, janganlah anda membenci.
wassalam

4 comments:

INTAN NADZIRAH said...

1)pendapat peribadi,intan sendiri tak setuju dengan acara tu dan slogan2 yg kurang sopan.tp intan sokong isu yang dibawa.

2)tak berani nak meletakkan apa2 hukum.tp memang ramai rakan2 aktivis yang berdemo semalam pn tak bersetuju acara ni.ni lah padahnya bila emosi menguasai situasi.tapi ni bukan apa yang dirancang,peserta berdemo semalam pun ada bukan islam.

4)intan x pasti wajib ke x,tapi siapa yang tak dapat biasiswa mesti dorang akan buat pilihan untuk memilih PTPTN sbb itu je sumber duit yang ada.(kecuali anak org kaya.hehe)

5)hujah untuk mengatakan pendidikan percuma menyebabkan persaingan kurang ni..mm,entah lah..intan ada tanya beberapa pendpt org lain.kalau kita cek data pun,pelajar yg terima biasiswa(percuma) beri komitmen utk belajar.dan x semestinya pelajar yg terima PTPTN tu sgt beri komitmen dlm pelajaran.mungkin boleh buat inisiatif lain dgn cara pastikan cemerlang SPM shj boleh msuk U.(intan x pandai sgt nak cdg2 ;p)

6)dari sudut pandangan peribadi,mugkin sebab kelakuan ni je yg menampakkan mereka agk biadap,tp intan kenal ustaz syahid&ustaz safwan ni.sbb dye UM,dorg pernah bg talk dalam kem kami.dua2 bgus sama ada dr sudut tarbiyah & thaqafah(ilmu) dorang punya fikrah sgt bagus.walaupun ambil bidg agama,tp mampu memikirkan isu2 negara dr sudut ekonomi,keadaan politik dll.bukan ramai anak muda berani mcm ni.kt malaysia ni,ramai yang semangat berkobar2 kt belakang,tp bila suruh depan2,takut.berani cakap je :) intan pun akui x seberani dorang.dorang sanggup tanggung mcm2 risiko.

tapi apa2 pun,demo ni memang ada part2 melanggar etika islam.INSPIRASI(one of pertubuhan mahasiswa) dah warning supaya menjaga adab,tp bila dah keadaan mcm ni,mgkin sush nak kawal -.- intan pun x setuju part ni..

eh,,sori la komen pnjg,,hehe,,sje je nak belatih respon isu &berfikir secara rasional:) sbb mmg tgh byk bc isu2 mcm ni.

Fahmie said...

Thanks kasi pendapat. tu la mula2 dengar nk suruh mansuhkan interest rate tuh, xtahu la tinggi ke x interestnya sbb xpenah amik ptptn.. yg tu setuju r.. tp bila tgk keadaan cmni, rasa terkilan plak... yg dua org ustaz tu, yes diorg mmg byk n bagus ilmunya... tp bila jd cmni semua org boleh pndang serong.. tp ak x kenal pon yg mana ustaz2 tu.. bila tgk video ni rasa cm "ape ni??" "Rosmah Najib Altantuya".... serius pelik.. xde kena mengena..

"Ptptn boleh dimansuhkan, tp bukan diberi percuma"

btw intan thanks dengan pndpt. really appreciate!!

INTAN NADZIRAH said...

actually,jujurnya,aku ikut demo tu.haha.tp diam2 je lah.aku ikut sbb aku nak aku nak tau cm ne demo2 ni.sbb x nak letak persepsi je,nak rasa sendiri :D lgpun aku pergi ceramah dye before demo ni sbb nak fhm,byk la mende2 aku bc sampai x lrt nak bc -.- aku pun x fhm sgt bab2 ekonomi ni.

tp betul la..yg laungan2 tu,aku x setuju jgk.yg ckp altantuya bagai tu,aku x knl sgt..yg aku tau dia aktivis.khalid ismath,org duk sibuk ckp dye syiah..mm,yg tu x pe la..ikut dye la,,lgpun syiah ni byk golongan..sape la aku nk nilai2 dye,,haha,,tp dye ni mmg outspoken sgt.bahasa dye mmg ksar.mgkin tu la nampak silap sikit bila dye jd ketua demo.

ustaz2 yg aku ckp tu,student lg senanye,tp kitorg kt NP pggil senior2 ustaz. :)

x pe lah,ko doa la yg terbaik utk malaysia ni.isu ptptn ni pd aku bkn isu paling berat,tp isu yg pntg nk bawa nya ialah penyelewengan kewangan yg kerajaan buat.aku setuju dgn pendpt dr.maza tu :)
doa2 ye keamanan malaysia & kemenangan islam.

Fahmie said...

yes, isu lain yg sebenarnye diorg bawa.. smlm ak br tgk video 22 minit pasal majlis perbandaran halau diorg ni.. video by malaysian kini.. xtahu la.. pelik ak ngan mesia.. kt sini pon walau negara maju, rakyat die still bayar yuran universiti, and tax mahal plak tuh.. ade GST lg.. ak doakan yg terbaik untuk mesia dan anak2 cucu nnt..