20 February 2011

Cinta~~ (uhuk2x)

Salam wahai pembaca (walau dua tiga org)

Ak x buat lg post pasal2 cinta neh.. nak buat sket! meh tgk jiwang ke x. hehehe..
sempena Sambutan Maulidur Rasul neh.. mst ada tertanya2 patut ke kita sambut?
"Eh2 ni adalah bid'ah, Rasululllah xpernah sambut. sahabat2 pon xsambut"
"setiap Bid'ah itu adalah sesat, dan setiap yg sesat itu adalah di dalam neraka"

wah! kemain hujah mereka! hehe.. yes.. betol.. tp bg ak n mmg dr dulu lg menda ni tidak mengapa bg sapa nak sambut, bg sape xnak sambut...ok la, xpayah sambut. Niat kita untuk mengingati Rasulullah. Sebab tu adalah pandangan masing2 tp kalau sambut secara jasmaniah n secara rohaniahnya xde, xjd jugak. so depends la.. hujah ak bertmbah kuat n ak makin yakin selepas ak dgr satu cramah dr radio IKIM yg disampaikan oleh Ketua Program Imam muda (xpon tenaga pengajar program imam Muda). ak sempat merakam penjelasan beliau. sila dgr dibawah.


video


telah disyaratkan bg mereka yg nak sambut. dan ini amat jelas untuk ak dan pendengar untuk memahami isu ini.

Sempena Maulud ni jugak.. nak ckp tntng CINTA kita terhadap Rasulullah.. bila da dgr cramah tu... ade satu yg ak sedar... n mnda ni amat2 mmbuatkn ak rasa amat2 bersalah.

       "Umat Nabi Muhammad ialah umat akhir zaman dimana umat inilah yg akan masuk ke syurga dahulu sebelum umat2 lain. Betapa untungnya kita kerana akan mendapat syafaat Nabi kita. kalau tiada syafaat Baginda, sudah tntu amalan kita tidak cukup untuk masuk syurga Allah. Akan tetapi adakah kita ini Umat Nabi Muhammad? betol ke? apa bukti? andai kata Nabi turun bertemu kita, adakah dia akan mengaku kita umat dia? dengan mambuka aurat, mambuat maksiat, berkapel2 lelaki perempuan, pgg2 tangan, malah lelaki dgn lelaki pon ada, mencari hal duniawi setiap masa, lalai dengan gurauan dunia.. adakah ini umat Nabi Muhammad.. dan jika Nabi Muhammad tidak mengaku bahawa kita umat dia. umat nabi mana kita ini? adakah kita akan mndapat syafaat Baginda walhal kita bukan umat Nabi Muhammad? tidak! dimana kita sekarang...fikir2 kanlah.. sesungguhnya orang Islam di akhir zaman itu ramai tetapi mereka hanyalah seperti buih di lautan" Masya Allah.. (maksud petikan dr satu tazkirah yg ak dgr)

huhu.. ni cerita dr aku plak.

"Disebabkan keperibadian Rasulullah yg amat pengasih n menyayangi sahabat2 baginda sehinggakan baginda memalingkan seluruh tubuh jika berbicara dengan sahabat2 (salah satu contoh), ini menyebabkan seorang sahabat, Saad bin Abi Waqqas (kalau x silap) merasa dialah orang yang paling dicintai Rasulullah. Lalu dia bertanya kepada Rasulullah, "Wahai Rasulullah, siapakah antara kami yang paling kamu cintai?", maka jawab Rasulullah "Aisyah". Saad kemudian berkata. "bukan, maksud ku, antara kami yang lelaki ini". Baginda menjawab "Abu Bakar".. Saad tidak berpuas hati. Dia bertanya lagi, "selepas Abu Bakar?", Baginda menjawab " Saidina Umar". Saad bertanya lagi "selepas itu?".. "Saidina Uthman", "selepas itu?"... "saidina Ali".. kemudian Saad berhenti bertanya kerana malu dan terfikir mungkin dia adalah orang terakhir yg Rasulullah cintai. tetapi Rasulullah tidak mengambil sesiapa untuk menjadi kekasih baginda kerana baginda telah manjadi kekasih Allah.."

*Lihatlah kengkawan betapa indahnya Rasulullah.. sehinggakan setiap orang yg berbicara dengan baginda akan merasa dicintai oleh baginda.. betapa mulianya akhlak baginda.

"Wahai Aisyah, bagaimanakah akhlak Rasulullah?"
Jawab Aisyah "Akhlak Rasulullah adalah Al-Quran"..

sama2 kita mencontohi baginda. jangan hanya melakukan sunnah yg di pilih2 sahaja (rmbut panjang, kahwin ramai..) dan tidak melakukan sunnah2 besar baginda (berdakwah, dan lain2) dimana berdakwah merupakan sunnah paling besar untuk kita amalkan. Wassalam.

(salah silap sila betolkan)

06 February 2011

Midterm

Assalamualaikum.

Yes, ak da start midterm. susssssaaaahhh~ ntah ape bende ak blaja..cmner ni.. pas midterm ni ade Malaysian Cultural Night, pastu march break! end of winter!! huhu.. best2..
xde mnde nak gtau, cume teringat blog.
ade satu yg terniat lam hati ak. ak nak samakan semua password untuk semua mnde yg memerlukan password.
korg nak tau brapa byk ak ade password? ni die:

Password satu :
facebook 1, facebook 2.

password dua :
email satu (fahmie_fantastic), blogger

password tiga :
email dua (fahmie_fantasy), yahoo mesengger

password empat :
Kad CIMB bank

password lima :
CIMB online banking (ni ak da lupe sebab da lama xpakai)

password enam :
Bank of Montreal card ,BMO..(bank ak kat kanada)

password tujuh :
BMO online banking

password lapan :
Password untuk buka laptop ak

password sembilan :
Password untuk UNB.. (eservices.unb.ca)

yes! sembilan semuanya. cmner tuh? haha.. maybe ade lg kot, tp ak da lupe. hehe..

dah2x.. nak p study. happy chinese new year!
salam